הביקור אצל רופא השיניים, מלווה אצל רבים בפחד חזק ואף חרדה. אנשים רבים מתכחשים בצורך בביקור אצל רופא השניים, בשל הפחד מהכאב שטיפול השיניים יכול גרום וכשמדובר בהשתלת שיניים, שהיא תהליך כירורגי הפחד והחשש מפני הכאב גדלים בעשרות מונים.
אבל האם כל ביקור אצל רופא השיניים צריך להיות מלווה בכאב וסבל רב? והאם באמת שתלים בשיניים זה כואב?

למה בעצם השתלות שיניים נתפסות כטיפול כואב?

התשובה היא פשוטה, מכיוון שעדיין מרבית השתלות השיניים שמבוצעות בישראל, גורמות כאב למטופלים. הסיבות לכך יכולות להיות שונות ומגוונות – מחוסר ניסיון של רופא השיניים דרך שימוש לא נכון או לא מוסמך בחומרי טשטוש והרדמה ועד לכישלון של ההשתלה שגורם לדלקת מקומית חריפה, להתנפחות אזור ההשתלה ולכאבים.

אבל אם אפשר להצביע על הגורם העיקרי שמביא לכאב אז מדובר לרוב בשימוש בטכניקות טיפול מיושנות שמצריכות חיתוך נרחב של אזור החניכיים.
החיתוך הנרחב של אזור החניכיים, גם כאשר הוא נעשה תחת טשטוש מצריך בסופו של דבר בסיום הטיפול ביצוע של תפירה יסודית של הרקמה העדינה של החניכיים ולכן, לאחר שפג הטשטוש ישנו תהליך החלמה של הרקמה שמלווה באי נוחות במקרה הטוב או בכאבים במקרה הפחות נעים.

אז זהו? אין מה לעשות? שתלים בשיניים זה תמיד כואב?

גם כאן התשובה פשוטה מאוד, לא.

תפישות חדשות וטכניקות עדכניות של ביצוע השתלות שיניים מאפשרות כיום לעבור השתלת שיניים מלאה בשתי הלסתות ללא הרגשה של כאב או אי נוחות.

אז איך עושים את זה?

אבחון מדוקדק – המפתח להשתלת שיניים מוצלחת

אבחון נכון של מצב הפה והלסת לפני תחילת הטיפול מאפשר לרופא השיניים לזהות מראש את המבנה של לסת המטופל, לדעת היכן יכולות להיווצר בעיות במהלך הטיפול ולחסוך בהמשך זמן טיפול ארוך, התקנה לא נכונה של השתלים הדנטליים ולהוריד למינימום את הסיכון בכישלון ההשתלה ובכך גם לחסוך כאבים מיותרים מהמטופלים.

הניסיון של רופא השיניים

כמו בכל מקצוע, כך גם ברפואת שיניים אין תחליף לרופא שיניים מנוסה. עדינות הטיפול, ההיכרות המעמיקה עם מבנה הלסת והידע שנצבר לאורך שנים גם ברמת "מה כואב ומה לא כואב" למטופלים הם יקרים מפז. רופא מנוסה שלא "מתגלח" על המטופל יחסוך לו גם הרבה מפח נפש, ישיג לרוב תוצאות אסתטיות גבוהות יותר ויימנע מלבצע פרוצדורות כואבות.

שתלים בשיניים זה כואב
לניסיון של רופא השיניים המטפל אין תחליף

שיטת הנקב – השתלת שיניים ללא חיתוך החניכיים

שיטת הנקב, שפותחה על ידי ד"ר עמי ויז'נסקי, מהווה פריצת דרך בתחום השתלות השיניים בכלל ובנושא הכאב של המטופל בעקבות הטיפול בפרט. בניגוד לתפישה שהיתה מקובלת לאורך שנים וקבעה כי לצורך השתלת שיניים חייבים לחתוך עם סקרפל או בלייזר את רקמת החניכיים השיטה החדשה מאפשרת למעשה להימנע לחלוטין מחיתוך.

שיטת הנקב למעשה מאפשרת על בסיס אבחון מדוקדק של המטופל לזהות במדויק את נקודות המיקום של השתלים הדנטליים, לבצע נקב קטן בחניכיים ישירות אל נקודת ההשתלה ולהשתיל דרך הנקב את השתלים הדנטליים בחיבור ישיר אל עצם הלסת של המטופל.
מטופלים רבים שעברו השתלת שיניים בשיטת הנקב מעידים על כך שאפילו לא נדרשו לכדור לשיכוך כאבים לאחר הטיפול וחזרו כבר למחרת הטיפול לעבודה, ללא נפיחות וללא כאבים.

אז האם שתלים בשיניים זה כואב? תלוי איפה מבצעים את השתלת השיניים.