חרדה דנטלית – האם ניתן להתמודד איתה?

חרדה דנטלית היא תופעה שכיחה מאוד ואנשים רבים סובלים ממנה – הפחד מרופא השיניים ומטיפולי השיניים. ממה החרדה נובעת? ומה ניתן לעשות על מנת להתמודד עם הפחד ולמנוע את הזנחת חלל הפה והשיניים?

מהי בעצם חרדה?

חרדה היא סימפטום לפחד עז אותו חווה הפרט מול טריגרים חיצונים או פנימיים המשפיעים עליו באופן קיצוני ברמה הפיזית והרגשית ומובילים פעמים רבות להימנעות מהטריגר המאיים. הסיבות להיווצרותה של חרדה נעוצות בגורמים שונים, הקשורים למרכיבים אישיותיים, חוויות בילדות או בגרות וגורמים סביבתיים.

מקורה של חרדה דנטלית

פעמים רבות, מקורה של חרדה הוא כבר בילדות. כאשר הביקור אצל רופא השניים נחווה ככואב במיוחד או לא נעים. חווית הפרט את הסיטואציה משתנה בין אדם לאדם ומושפעת מהפירוש שהוא נותן לה, בהתאם למרכיבים האישיותיים שלו, כמו גם, מרכיבים חיצונים כמו הטיפול שעליו לעבור, עוצמת הכאב ורגישות הרופא.
מאחר ובעבר רופאי שיניים שמו דגש על הפרקטיות של הטיפול בלי להתחשב בכאב המלווה אותו, רופאי שיניים רבים יצרו באופן לא מודע חוויות טראומטיות למטופלים שהפכו ברוות השנים למה שאנחנו מכנים כיום – חרדה דנטלית.

חרדה דנטלית מתחילה בדרך כלל בעקבות טראומת ילדות

חרדה דנטלית – הסכנה הבריאותית

אז נכון שלכל אדם יש את החרדות שלו מדברים שונים, רק שכאשר מדובר בחרדה דנטלית, ההשפעה שלה עלולה להיות הרסנית. אנשים שסובלים מחרדה דנטלית דוחים לאורך שנים טיפולים בשיניים והופכים מצבים פשוטים למצבים בריאותיים מורכבים. לרוב אנשים כאלו פונים למרפאת השיניים רק כאשר מדובר במקרה של "אין ברירה".
השתלת שיניים היא דוגמא מצוינת לטיפול שבמרבית המקרים ניתן היה להימנע ממנו.
הגוף לא מגיע למצב של נשירת שיניים בפרק זמן קצר, לרוב מדובר בדלקת חניכיים שמתחילה עקב הזנחה של היגיינה בסיסית בפה. אך אנשים הסובלים מחרדה דנטלית, פשוט לא ניגשים לטפל בה. במקרים כאלו הדלקת לא חולפת מעצמה אלא ממשיכה להתעצם ולדור עמוק יותר לעומק רקמת החניכיים והופכת לדלקת חניכיים כרונית.
במקרה כזה יש צורך בטיפול ייעודי של פריודונט (מומחה לרפואת חניכיים), אך לרוב גם אז החרדה מונעת מהמטופלים לגשת לטיפול והם מעדיפים לקחת כדורים משככי כאבים. השלב הבא בדלקת כזו הוא הריסת הקשר שבין עצמות הלסת לבין שורש השן שמביא בסופו של דבר להתנדנדותה ולנשירתה.

במצב כזה לא נותרת ברירה ויש צורך לבצע השתלת שיניים.

אז איך מתמודדים עם זה?

הבשורות הטובות הן שיש מה לעשות מול חרדה דנטלית. בניגוד לעבר רופאי השיניים היום מודעים לקיומה של החרדה הדנטלית, מבינים את ההשלכות החמורות שלה ומרפאות רבות שמות דגש על כך בטיפול.

ידע מפוגג חשש – פגישה עם רופא השיניים המטפל, בה מבינים לעומק את תהליך הטיפול ושואלים את השאלות הקשות והמפחידות ביותר יכול לסייע בהשקטת החרדה. פעמים רבות מפגישה כזו מתברר למשל שהטיפול קצר יותר מכפי שתיארנו ואינו מלווה כלל בכאב.

רופא שיניים מנוסה – הניסיון של רופא השיניים המטפל הוא קריטי במקרים כאלו. קודם כל מכיוון שרופא שנפגש עם מאות מטופלים חרדתיים לאורך שנות עבודתו יידע כיצד לגשת למטופל או למטופלת ולהתמודד עם מקרה החרדה שלהם. שנית, הידיעה שהטיפול נעשה בידי אדם מנוסה שביצע אותו מאות פעמים נוסכת רוגע על המטופלים ולכן במקרים של טיפולים מורכבים יותר כמו השתלות שיניים חשוב לא להמר על הרופא המטפל.

טכניקות טיפול ייעודיות – לאורך השנים פיתחו רופאי השיניים טכניקות טיפול שמקטינות משמעותית את אי הנוחות מצד אחד ואת משך הטיפול מצד שני. השתלת שיניים בשיטת הנקב היא דוגמא מצוינת לטיפול כזה – היא מקצרת משמעותית טיפול ארוך ומורכב של השתלת שיניים, אינה מצריכה חיתוך של רקמת החניכיים ומסייעת לאנשים חרדתיים לעבור השתלת שיניים מלאה בקלות וללא חששות.